Sidor

tisdag 28 oktober 2025

Det är inte bara en (1) branch som är i kris, de är ganska många

För tydlighetens skull: Det är begripligt att ingen (eller: inte så många) längre kan handskas med den nutida språkliga världen p g a den mängd text och tal de flesta av oss utsätts för. Det går även att fatta hur man själv betraktas som en språklig dinosaurie i en sådan värld. I denna blogg ges exempel på exempel. Just deal with it, som svensken säger.

Min bakgrund är delvis korrekturläsarens. länge sedan är det, och noga var det, att vi på arbetsplatsen läste korrektur även på annonser. Blev det fel i dem – och det var tidningens – kostade misstagen mycket pengar. Utan att vara insatt i mediers finanser tycks man ändå kunna se att såna historier i dag tycks skit samma.

I DN fanns en annons från Science Week. I en rad ovanför bild och text stod ANNONS (med versaler), men annons- och textmaterial har numera lika utseende. Om större delen läsare uppfattar skillnaden är okänt. Nå, här löd här rubriken Textilbergen växer: Branch i kris. 
Googlar Science Week och får det här:

Science Week och Sveriges Innovationsriksdag 2025 anordnades tillsammans 2025. Tillsammans satte vi fokus på innovation och tog tempen på Sveriges innovationspolitik.

Så bra. Ett minne, flera decennier gammalt, anmäler sig: Ett av de vanligaste korr-felen var ”branch” för ”bransch”. Det var ganska enkelt att lära sig på den tid när ”-ch” inte var vanliga slutbokstäver i svenska ord. ”Lunch” var sedan länge etablerat, ”match” likaså, och säkert några till. Dock slutade (och slutar ännu) väldigt många glosor på ”-sch”.

Bransch stavas just så i de tre stora ordböckerna, t o m i SAOB där ordet togs upp redan 1922. På engelska stavas det ”branch”. Om Science Week eller DN står bakom fadäsen i en så stor och dyr annons är svårt att veta. Samt huruvida det kostar tidningen om missen begåtts där. Men världen är en annan. Och fler branscher är i kris, bland dem språkbranschen.