söndag 19 mars 2017

Varför? Jo, därför (2)

Efter korrekturens död dök språkvårdarna upp. Många av dem verkar mer ha gått åt det folkloristiska hållet och intresserar sig för vad man brukat säga i Värmland när man fiskat lake (jo, där skojade jag) och liknande.

De är oftast inte intresserade av det som verkar försvåra kommunikationen mellan människor. Acceptansen är stor vad gäller varianter och det kan ju låta trevligt. Men jag misstänker att den liberala hållningen till slut gör språket så individuellt utformat att man snart bara kan samtala med sig själv.

Utan stora protester bjuds engelska idiomatiska översättningar in och skapar ett sido- eller skuggspråk. Inhemska varianter åker ut på löpande band.

Exempel jag tar i denna blogg är i de flesta fallen hämtade från radio, tv och radio. Privatpersoners språk är en sak. Medier och samhällsinstitutioner ett annat, de har ett ansvar!

Första gången jag såg uttrycket ”han tappade det” undrade jag givetvis vad han tappade. På engelska kan man säga ”he lost it” och de flesta (tror jag) engelsktalande vet att det betyder att han ”tappade besinningen” eller ”blev rasande” eller ett antal andra svenskklingande uttryck.

I dag (16 mars 2017) googlar jag och ser att ”han tappade det” 10 800 gånger, Kvinnor är uppenbarligen mindre utsatta för dylika utbrott: ”hon tappade det” endast 4 200 gånger. ”Vi tappade det” strax under 5 000 gånger medan hen bara tappade det fem gånger.

Nu är bara frågan vad det här får som resultat. Låt mig gissa. Om någon utan min språkbesatthet vill googla för att se om ”han tappat det” är något som folk säger så verkar det ju rätt grönt med alla dessa tusentals träffar, eller hur?

Tyvärr misstänker jag, utan att ha minsta aning om algoritmer (jag kan kalla dem logaritmer om jag inte tänker mig för) att det kan vara så att stora mängder inom såna här jättesiffror har ett och samma ursprung? Jag menar t ex en artikel från en mediesajt som lagts ut och spritts till andra ställen.

Jag kan ha fel, men det har jag inte haft när jag ”förföljt” fel i en text och sett att det lagts ut på diverse mediesidor och andra ställen.