fredag 31 mars 2017

Knappast svenska

Från min samling ”Mediesvenska av i dag” följer nedan några meningar. Orden med svartare bokstäver misstänker jag har påverkats rejält av ett annat språk och gjort dem mer eller mindre konstiga.

Vad jag alltid undrar över är huruvida lärare ändrar dylikt hos elever/studenter. För tusende gången upprepar jag (van vid invändningar i de här sammanhangen) att varje individ naturligtvis kan göra misstag. Eftersom jag skriver mycket vet jag det av egen erfarenhet.

Men, och detta är ett stort MEN, när det väller över oss språkliga underligheter från alla medier i världen, måste det finnas en än större vaksamhet. Hur ska man annars kunna godkänna elever och studenter på alla nivåer och utbildningar? Och om språket spricker mera, vad ska då ”Pisa” visa?

Drink med rätt hård sprit i


”Det medelåldriga paret.” (textremsa, tv-program)

”Alla flyktingarna fick inte rum i byggnaden, en del fick
 sova på utsidan.” (tv-nyheter)

"Öppnar för att kräva pengar från VW" (tidningsrubrik)

”Han är nöjd med att ha flyttat tillbaka till hemstaden.
Åtminstone för nu.” (tidning)

”Han ville glömma det så han har svept det under mattan.”
 (tv-serie, textremsa)

”Vi dricker mindre av hård sprit” (tidningsrubrik)