fredag 17 mars 2017

Fika efter en kopp

Jag är en fördomsfull rackare. Hör jag någon säga ”ska vi ta en kaffe?” tänker jag: ”jaha du är en hipster från Söder. Eller så håller du till på Stureplan. Och så är du ung eller ganska ung. Och så är du kvinna. Eller så är du vem som helst som börjat säga så”.

Ta en kaffe???

Jo, man kan även ”ta en öl (bers)”, men det har man kunnat länge. Väldigt få ”tar en te” – eller gör de det?

”Let’s grab a coffee”. Antagligen sitter även engelsktalande äldre och undrar vart koppen tog vägen. Jag minns den från förr, även i det språket.

Jag är ännu inte fajn (jamen, förlåt, då!) med att ”ta en kaffe” utan fortsätter att dricka "en kopp kaffe”. Mer sällan dricker jag ett glas kaffe, och på tal om det: har inte glaskaffet försvunnit? För några år sen var väl kaffeglas legio (slå upp, då)?

Vi är dock än så länge en stor skara som helt enkelt bara fikar.
Kaffe på lasarett