onsdag 19 april 2017

När toan talar tiger Tarzan*

Det språkliga inflytandet från det stora landet i väster växer. Det talas engelska på andra håll i världen, Storbritannien, t ex, men jag misstänker på vissa grunder att amerikansk engelska är vad som påverkar svenskan mest. Detta genom en underhållningsindustri som, förutom att förläna oss diverse ord, uttryck och meningsbyggnad av skiftande kvalitet, ger oss ett annat sätt att betrakta världen på. Undertecknad är inte alltid mottaglig.

Låt oss börja dagens dos med en rad ur ett heminredningsreportage, (”addera” har f ö redan varit på tapeten i bloggen):

Vaserna adderar en organisk form till inredningen även utan blommor
En del svenskar skriver/talar så, men det går att låta bli.

I nästa exempel beskriver en lyrisk person ett evenemang hon/han deltagit i:

Ja, det var bara en miljard dollar!                   $$$$$$$$$$

Förmodligen betyder det något i stil med: ”Det var kanonbra!” Annars är det en konstig sak att säga.

Och så har vi en svensk litteraturprofessor som i tv undrade om det man diskuterat i programmet förklarats tydligt nog och därvid formulerade sig så här: ”Har vi sorterat ut något nu?” 
Jag påminner om ”bena ut, utreda, klarlägga” m fl.

Och så till det som verkligen ligger långt från ett svenskt sätt att uttrycka sig. Ja, kanske inte för läsaren, men själv studsar jag av översättningen ”en plåga i röven” ("a pain in the ass” i original). Använd det, den som vill, jag avstår.
De här uttrycken låter antagligen inte lika illa för amerikaner som ofta säger dem - hör man ju -  men måste de brutalimporteras? 

En liknande inblick i nordamerikansk språkbruk gavs av en kvinna som spelade tv-spel med sitt barnbarn och sa ”jag pryglar hans röv” (enligt översättaren).

Än får man inte så familjevänliga träffar på den översättningen, men tids nog, så.
Och när vi ändå är i räjongerna tar jag med ett citat från senaste riksdagsvalet i Sverige:
”En röst på F! är en röst i toaletten”.    🚽

De som plågar bakdelar skrämmer mej nästan lika mycket som en röst i toaletten.



* försökte mig i rubriken på en Fantomen-skämt-travesti, men vilken jord den faller i vete 17.