tisdag 11 april 2017

Jag mot världen. Eller för?


Ensam mot världen
Mycket hittar man på nätet, men det händer att man letar förgäves.
Då brukar det handla om företeelser med många år på nacken.
Jag har för mej att det fanns (1970-talet?) en reklamslogan till
Ronson-tändarna (kunde vara statusprylar på den tiden) och den löd:
"Ronson: never clicks". 

Eller var det något vi själva hittade på?

Tja, ingen kan svara eftersom jag inte har någon kontaktadress i denna blogg. Jag får leva i ovisshet angående detta.

Ronson klickade alltså inte, för den tidens ”klicka” betydde motsatsen till dagens. I Svensk handordbok – utkom första gången 1966, mitt exemplar är tryckt 1988 – står det att ordet betyder ”inte fungera, slå slint”, m m.

Jag satt där häpen och hörde hur kungen sa att det sagt ”klick” när han träffade drottningen och sen dess (1970-tal igen) har alltså ordet betytt sin motsats.

Jag har tidigare skrivit om det ”mot” som betyder ”för”. 
Så här kan någon säga: ”Vi jobbar mot ett gemensamt mål”.
Jag som är lättroad tycker ännu att det låter jätteroligt eftersom
det är jobbar ”för” man gör, just i denna mening. 
Däremot är det väl rätt att jobba ”mot” narkotika, förutsatt att man inte gillar narkotika.

Ja, det är så här det går till när jag inte klickar med samtiden.
Det är den som klickar.