tisdag 18 april 2017

Slöproppar och luspudlar!

Med dessa invektiv riktar jag mig till dem som inte orkar prestera kombinationen ”vidta åtgärder” utan säger ”göra åtgärder”, Man kan även höra någon ”fråga en fråga” i stället för att ”ställa en fråga” eller att en tråkig ”händelse hänt”, när den egentligen inträffat eller skett.

Apropå språkliga händelser har uttrycket ”spåra ur” gjort vad det heter och ofta ersatts av ”spåra ut”. Varför? Tja, anledningen är mig obekant. Men alltmer bekant är att det inte spelar nån roll (den senaste meningen ska läsas drypande av bitterhet och stillsam vrede). "Tåget har spårat ut" låter inte bra i mina öron, utan konstigt och liksom inte som en riktig urspårning, vilket i sig är en allvarlig händelse (som hänt). 🚆🚆🚆🚆🚆🚆🚆🚆🚆
Men det är ju jag det (se förrförra parentesen).

Över till tårta-på-tårta-formuleringar (tautologier). Detta fann jag på en ledarsida: ”Att vara statsminister i Norge kan till synes se ut att vara en enkel utmaning.”

"Till synes se ut"? Det kallar jag hängslen och livrem, men vem vet hur statsministrar i Norge har det?

Språkproffs, har glömt vilka, kungjorde nyligen att vi inte längre måste skilja på ”nedslagen” och ”nerslagen.” Själv skulle jag nog för egen del känna skillnad på huruvida jag var nedslagen eller nerslagen.

Jag vill inte bråka (jovisst, ja, jag är ju en sbråkmakare, jag tar tillbaka) men jag vill så gärna att språket ska ha kvar sina många och fina nyanser. Är det inte vad som ofta prisas, ett rikt och nyansrikt språk? Eller är det bara snack, tugg och gallimatias?

Att många har stora problem med att stava och skriva är inget jag vill dra växlar på, det dräller av dyslektiker som måste tas på allvar. I denna blogg används inte citat från folk i allmänhet. Mina exempel kommer från medier och myndigheter. Just det har jag skrivit många gånger och citerar i sammanhanget en av mina chefer: Jag upprepar mig visserligen nu, men det gör jag så gärna!"

Ändå följer här genast ett undantag, fast exemplet är gammalt och upphovspersonen kan svårligen spåras. I en stor tidning annonserade denne och ville sälja eller skänka sin hund "till ett tryckt hem”.

För att nu återknyta till att vara nedslagen: vem vill ha ett tryckt hem?