måndag 10 april 2017

Povocerande uttalspoblem

                                                        📻📺📺📻📻
Många journalister med program i tv eller radio kan inte säga det de har utan kallar sina program "pogram". Just det r-et tycks vara en stötesten. Vad jag nu försöker ta reda på är om det bara är ordet ”program” som är svårt att uttala, eller alla ord som börjar på pro-?
                                                                     
Eller gäller detta, alla goda gudar må förbjuda, vartenda ord som börjar med pr-?

Enstaka personers uttal av det ena och det andra är inget jag häktar upp mig på, men utbildade journalister utan andra hörbara talsvårigheter?

Det tycks även knepigt numera med uttalet av ”ordentligt” och ”egentligen”. På fler än ett ställe har jag läst/hört att så verkligen är fallet, det lär vara mycket svårt att uttala dessa i svenskan väldigt vanliga ord. Sbråkmakaren är väl inte ensam om att ha hört ett ökat användande av ”ordengklitt” och ”ijänkligen”.

Jag läspade lite i barndomen, något av detta kvarstår kanske. Men jag har inget minne av att jag eller andra barn kämpade hårt med ”program”, ”ordentligt” och ”egentligen”.

Jag har frågat generationskamrater. Ingen kan erinra sig att dessa ord var speciellt komplicerade. Men vi har väl som vanligt förträngt en massa plågsam skit från förr och sitter här omedvetna om den svarta pedagogik som format oss.




PS Jag har noterat några exempel på att de som säger ”pogram” på svenska kan säga ”program” när de talar engelska. Den iakttagelsen är intressantare än jag kan uttrycka för jag vet inte hur detta ska tolkas.