tisdag 4 april 2023

Även om man får spader av kalspader är småbröd inget problem

En släkting ska i dagarna åka till tjeckiska Karlovy Vary. Staden tillhörde Österrike-Ungern fram till 1918 och hette då Karlsbad. Om Karlsbadrelaterade (sista delen av ordet är ironiskt använt, jag har ringa relation med ”relatera”) bullar etc har Sbråk skrivit förr, men det är så kul att det får bli ett dacapo.

Äldre människor är vanligen bekanta med karlsbaderbakverk i alla former: kransar, längder, bullar, gifflar. På Ylvas bakverkstad beskrivs degen som ”en lite finare typ av vetedeg som innehåller mer smör och ägg och även lite bakpulver”.

Att söka efter olika karlsbadervarianter är roligt eftersom många (liksom undertecknad i barndomen) fått stavningen av ordet om bakfoten (bak-foten, höhö) och tror att det heter ”kalspader”. Ett stort antal skriver det ännu skojigare ”karlspader” och man ser framför sig en bagare, Karl – eller en karl vilken som helst – som får spader när han bakar.

Det gick ännu värre för Hellsings bagar’ Bengtsson som brände sig på ett bröd. Ursprunget (berättar Bengt af Klintberg i en intervju) lär vara en visa som Hellsing hört 1927, då han var åtta år. Bagaren har ett annat namn och slutet är brutalt:

Bagar Bergström han ä dö/ han har bränt sig på ett brö/ och här vilar han bland skorpor och bland smulor. /Hälsa hem, så sade han/ jag har kämpat som en man/ och här vilar jag bland skorpor och bland smulor.

Det var inte bara Karlovy Vary som fick in mig på dessa baktankar (uppenbara, upprepade skämt är en plåga) utan ett ord i en mataffärs annonsblad. Där såldes ”småbröd”, fyra för 28 kronor. De såg inte alls ut som det jag (och många med mig) kallar småbröd, de var mer släkt med frallor, matbröd, således. Men detta är en förändring som går att förstå, ”småkakor” har kommit att ersätta ”småbröd” som är en äldre beteckning. En sån utveckling kan inte ens undertecknad bli alltför upprörd av.