onsdag 5 april 2023

Det kan väl inte anses lökigt att vara en livsmedveten människa?

Vanlig gul lök och schalottenlök som stavas just så!

Det finns många tecken på att man inte varit ung på länge: ett är slangordet ”lökig”. Själv har jag bara hört det de senaste två-tre åren, men inte fäst någon vikt vid det. Det är så gott om slang och för undertecknad är det fullt upp med den del av språket som är icke-slangigt.

Men en vacker dag hamnar även äldre saker under luppen och i olika forums trådar är det lätt att få hjälp och lite datering. Den tråd jag fann var från 2007 och den som (tror jag) startade den berättade om sin barndom på 80-talet när de lite äldre ungdomarna använde "lökig".

En av dem som svarar anser att det betyder soft, skönt, glassigt, dekadent eller slappt, men säger sig ha hört att det i andra delar av landet har en mer negativ betydelse.

Närmare efterforskningar än dylika "trådar" är svåra. Eventuellt stammar det från ett engelskt ord från en genre jag inte har lust att återge. I vilket fall som helst, Wktionary ger ett knippe betydelser: slö, slapp, svettig, mesig, löjlig, fallfärdig, sliten, taskig, oschysst, dåligt.

Negativa innebörder, m a o. Och med tanke på den rika floran betydelser är det väl fritt fram att kalla vad som helst som är skruttigt för ”lökigt”.

En större språklig innovation stod en av deltagarna i chattråden för och skrev: ”jag har fått uppfattningen att det är något dåligt, 'kasst' eller whatnot, men jag var inte livsmedveten på den tiden [i sin ungdom] så lita inte på mig.

Ingen ordbok har med den egentligen naturliga sammansättningen ”livsmedveten”, men nog skulle den platsa bättre i Akademiens böcker än mången mindre innehållsrik dagslända? Vem vill inte bli livsmedveten?