torsdag 13 april 2023

Med den dystra framtidssyn man äger kanske det är att jinxa, fy!

Visst går man efter som en annan gammal klocka. Helt nyligen handlade bloggen om uttrycket att ”något suger” – använt sedan många år. Andra begrepp som funnits länge är verben ”jinxa, hacka” och ”löka”. Nej, jag har nog fel om ”hacka” som ju betyder att man gör dataintrång.

Det jag for efter är substantivet ”hack”. Ungdomar i min närhet har under ett antal års tid presenterat ”hacks” de gjort eller kommit på. Vänder mig som så ofta är tvunget till ComputerSwedens avdelning IT-ord. Där framgår att ett ”hack” kan vara mycket, bl a jobb, knäck, hack, ibland: fusk – ofta: smart men ”ful” lösning på programmeringsproblem: det fungerar, men följer inte reglerna.

Naturligtvis, höll jag på att skriva, har begreppet även flyttat ut och används också om smarta lösningar och knep utanför it-världen: a body hack är något man kan göra för att förbättra sin kropp och hälsa.

Vad gäller ”jinxa” tycks det komma från annat håll. Här får man hjälp av copywritern Mattias som berättar: En klasskamrat bloggade om en viktig morgondag, men var rädd att jinxa om hon berättade för mycket. Verbet jinxa betyder något i stil med "dra otur över något", och kommer av engelskan jinx (som betyder förbannelse). Mycket riktigt, ordet med den betydelsen finns i min engelsk-svenska ordbok (i en halvsekelgammal utgåva).

Och så var det ”löka” Ett tidigare blogginlägg i Sbråk handlade om adjektivet ”lökig”. Men verbet ”löka” finns i SAOL (2015) och SO (2021) och sägs där betyda ”lata sig”, resp ”svettas mycket”. Däremot tas inte ”lökig” – med oerhört många betydelser – upp, men den som saknar synonymer till ”slö, slapp, dålig” m fl, kan läsa bloggen 5 april och förkovra sig.