onsdag 1 augusti 2018

Nu är förstås inte public service här och kan försvara sig

Radioprogrammet Sommar har ändrat karaktär, skrev jag i förrgår. Det tycks inbyggt i samhället, låt oss kalla det ”konsumtionsvärlden”, att inget lämnas i fred. Allt ska ”förbättras”, även sådant som år ut och år in varit succéer. 

Det här skedde för tiotalet år sen med äldre tv-program som ”Allsång på Skansen” och ”Bingo-Lotto”. Trots höga tittarsiffror pillades de här två sönder, samt ändrades sändningstider som passat dem som utgjort en stor och trogen publik.

Tänk om det ändå nån gång gick in i huvudet på alla ”nya kvastar” att de inte MÅSTE sopa bort vad som vår tid kallar "vinnande koncept". Nu kan det verka som om just de här programmen lyckats -  fast man förändrat det som var grundidén. Allsången är nu mera en angelägenhet för tonåringar och tvångsinfantiliserade äldre - den publik man lyckats slimma till så att den gillar ”allt”. De äldre entusiasterna är väl snart avdöda. (Visst är det ett kraftfullt ord! Kan något vara dödare än dött?)

I radion har man pajat ”Sommar” och åt samma håll har Ring P1 gått. Det har likaså blivit en orgie i den moderna tidens public-service-pk-ism och de som ringer in kan inte säga ”folkvagn” utan att programledaren tillägger "det finns fler bilmärken”. 

Man får inte reta sig på rallyförare eller arborister då de inte ”är där och kan försvara sig”. 

Public service har i stället för sin forna pålitligt gedigna roll blivit en uppfostrare vars kommentarer gör att lyssnare känner sig dummare än tåget. 

Det måste påpekas att det också finns fler kommunikationssätt än tåg.