fredag 24 maj 2024

En påminnelse för dem som glömt vad tugga, mumsa och etik är

Mumsar, tuggar, käkar? Bild Ralph Kalieb, Unsplash

Nu har jag hört ”zooma ut” ett antal gånger och det verkar betyda det svenska ”tappa uppmärksamheten/koncentrationen”. Det tycks som om de flesta accepterar att svenskar – oavsett ålder, för all del – då och då, av någon orsak, börjar prata engelska. 

Jag törs inte längre påpeka sånt här för min omgivning eftersom den då himlar med ögonen och visar hur tröttsam jag är. Här skriver jag av mig.


En äldre person i min nära krets påstår t ex ofta att någon ”crunchar” på något. Jag tycker nästan att man ska sätta en ära i att säga ”tuggar, mumsar, knaprar, käkar, gnagar”. Alla dessa är inte exakt samma sak, men de är ett antal nästan-synonymer som tillåter en svensk att ge en mer exakt beskrivning av hur någon ”crunchar”.

Och, bästa läsare, det som skrivs på denna plats är inga nyheter, mycket är redan, tyvärr, tyvärr, rejält etablerat i svenskan. I ett P1-program, På minuten, från 2014, sa programledaren: ”Här ett ämne från Nils-Erik Värdegrund, en frilansande kulturskribent på en okänd tidning.” Såväl den formuleringen som tonfallet antydde att radiomannen (min ålder) hade lite roligt åt begreppet ”värdegrund”: ett av tusentals ord som beskriver ett nytt samhälle med mer, låt oss säga, samhällsanpassad vokabulär.

Programledaren fortsatte: ”Namnet Värdegrund har varit populärt ett par år nu”. Detta yttrades som sagt för tio år sen. Kungliga bibliotekets dagstidningsdatabas visar en enorm ökning av ordets användning med start runt millennieskiftet. På senare år är staplarna höööga. Wikipedia skriver följande om begreppet: En värdegrund, ibland kallad etisk kod eller etisk riktlinje, är de grundläggande värderingar som formar en individs normer och handlingar.

Lägg det på minnet: etisk kod eller riktlinje. Visst låter det bättre?