söndag 28 april 2024

Text om hur det är att vara A Schulmann och, än värre, att vara jag

Lattjo vad som händer om och om igen! I går skrev jag på mitt gamla vanliga språk att ”världen klarar biffen”. Samtidigt drar jag mig till minnes att biffen, åtminstone engelska ”beef”, kommit att betyda något annat än ett stycke kött. Slang först på engelska (amerikanska) och nu slang på svenska: ”beef” har betydelsen av bråk, gräl, vara oense etc etc.

Så populärt är uttrycket att det adopterats i sin ursprungsform. De flesta tycks uttrycka saken som att man ”har en 'beef' med någon". Kanske blev det för svårt att introducera att man ”har en ’biff’ med någon” eftersom det inte låter klokt. Men denna ”beef”, som någonstans påstods börja i hiphopkretsar, ledde in på en helt annan väg för min del. I sökandet efter ordet dök nämligen en blogg upp där skribenten citerar författaren Alex Schulman och – som om inte det var nog – även säger sig vara kär i A S för att han skriver så bra.

Här blir det svårt att vara jag. Den nämnde författaren hör inte till mina favoriter (anledningen är ointressant i detta fall). Citatet är från hans ”dagbok om hur det är att vara Alex Schulman” och den betuttade, citerande, bloggaren har lagt in en hel sida av hans dagbok i sin egen blogg. Avsnittet har rubriken ”Folk jag hatar” och där beskrivs oviljan (beefen?) mot folk som använder vissa uttryck. Där står att dem han bl a ”hatar” är ”Folk som säger att de ’har en beef’ med någon för att uttrycka att han är osams med någon”.

Saken är den att A S skrev det här för sjutton (17) år sen. Visserligen finns en hel del hatobjekt med på hans lista som sedan länge är bekanta även för undertecknad. Men beefen, den började jag lägga märke till för nåt år sen. Det är inte första gången detta händer. Man ligger m a o några decennier efter i den språkliga ”utvecklingen”. Inte för att det gör nåt, men det pekar tydligt på att man varken klarar biffen eller beefen.

Här är länken till beundrarbloggen. Trots egna ljumma känslor för den nämnde författaren måste medges att texten är riktigt kul.
https://lindawiklund.blogg.se/2007/june/alex-schulman.html