söndag 19 november 2017

Senaste nytt från domedagsbloggaren

Häromdagen gjorde jag en känslig kamrat kränkt, arg och besviken. Jag skrev att människornas hjärnor krymper.

Hm, det måste väl framgå att det inte enbart är de själva som utsätter sig för denna (detta?) tsantsa, nej, för se det sköter även maskinerna (apparaterna, tekniken, kalla det vad sjutton som helst) om. Ett hjärnkrympande exempel av många från min vardag: mobilen har plötsligt börjat ge en information jag inte bett om. Det kan stå så här: ”5 grader på lördag” och på raden under ”3 grader kallare än på fredag”.

Om denna korta nonsensinformation finns en del att säga. Frågan hur många grader kallare det är i dag än igår, tja, den känns lindrigt intressant, det räcker gott att veta den temperatur man eventuellt ska ut och vistas i och alltså klä sig efter. För det har en utomhustermometer tidigare visat sig vara bra. Fast man måste titta på den av egen maskin, s a s. Den skriker inte ut temperaturen varje timme.

Vad gäller mobilinformationen så har vi också – som alltid – språket. Det var en fredagskväll dessa rader dök upp. Ålrajt, för ”5 grader på lördag” – som ju då betydde ”i morgon”.

Men ”3 grader kallare än på fredag”? En svensk tolkar ”på fredag” som kommande fredag. Det borde stå ”i fredags”, som skulle innebära ”i går” eller möjligen ”på fredagen”. Allra bäst vore förstås ”i går” när det är i går som avses. Så smart kan väl en smartphone uttrycka sig?

Termiter kan käka upp stora hus, det vet var och en som kan sin Kalle Anka.

Ungefär så kommer det att gå med språket. Ingen big deal just nu, tycker folk, även de jag räknar som mina vänner.

Kom ihåg det här när språket rasat ihop och människohjärnorna blivit till russin, det säger jag bara.