lördag 18 november 2017

Dra mig på ännu fler kärror och vagnar!


Dra mig på en liten kärra, så roligt det är med gamla uttryck! De ramlar ju också fram automatiskt i en gammal hjärna (vilket inte annat gör lika automatiskt).

Kärra som dras till Flen - framlänges
Eftersom jag går till botten med mycket sökte jag – i brist på egen litteratur om gamla talesätt – på nätet och där fanns både vagnar och kärror att gå till botten med. Dessutom visade sig dessa fordon, eller vad man ska kalla dem, oftast dras åt "fel" håll. En snabbkoll visar att den lilla kärran är något mindre förekommande än den lilla vagnen. Antagligen är ordet kärra en smula föråldrat. Men "spela roll", som ungdomen sa förr, kärra eller vagn: nog hör man att exemplen uttrycker häpnad och förvåning!

Varianterna Wiktionary ger är: ”dra mig baklänges på en liten vagn, dra mig baklänges på en vagn, dra mig baklänges och backa till Flen, drag mig baklänges".

Summering: Man dras på en kärra eller vagn, ibland dras man baklänges och ibland dras man helt enkelt utan vagn eller kärra.