lördag 25 november 2017

Gårdagsmörkret viker

Efter en Black Friday kan det ändå bli en Happy Saturday, så vist är det ordnat.

Visst sitter en annan (d v s jag) ofta och muttrar över SAOL och den lite väl genomsläppliga attityden (ta in nya och halvskumma ord hej vilt samt slänga ut gamla), men det hindrar inte att de mörka molnen plötsligt viker och en munter regnbåge lyser upp himlen!

Min blick föll på ett av alla kvarvarande ord: "nummen". Och som om inte det räckte: som synonym anges "valen".

Lite nummen kan man känna sig ibland. SAOB – där kan man hitta mycket! – anger att fenomenet innebär att kroppen eller en kroppsdel känns förlamad. I värre fall kan ordet betyda "slagrörd". Hur är det då med varianten "valen" som moderna SAOL (2015) ger? Jo, i SAOB står betydelser som "domnad" eller "kraftlös", bl a.
Plötsligt lyses himlen upp

Inga vidare innebörder, förstås, men de här gamla känslouttryckens  blotta existens gör mig motsatsen - alltså varken nummen eller valen.

Lägg också märke till hur detta "valen" uttalas med vår säregna grava accent. Ordet uttalas alltså inte som det gigantiska vattenlevande däggdjuret i bestämd form.

Övning 1: Titta på den där blåvalen!
Övning 2: Jag känner mig lite valen i dag.

Nummen och valen åldriga ord ingen känner till? Nej, se det inte så, de är mycket användbara  och förresten dyker de snart upp i ett korsord! På det är jag nästan säker.