måndag 24 december 2018

En from önskan i juletid från en historiskt vred sbråkmakare

Modern informationsteknik ger oss så många fler impulser än förr. Men många av dessa kan, exempelvis, vara meddelanden om vad ”kärleksbönder” och ”influencers” håller på med. Mina kompisar säger (med gnällig röst när jag gnäller): Jamen du måste väl inte titta/läsa då!

Inte titta? Man blir ju anfallen - också i den "verkliga" och handfasta världen. På stationen för att möta gäster höll jag ögonen öppna för att inte gå in i andra som inväntade tåg, besökande och julefrid. Vid kiosken skrek löpsedeln: ”Böndernas nya liv efter historiska kärlekssveket”.
 
Inte för att jag vet hur det är möjligt att undvika historiska kärlekssvek och andra krigsrubriksnyheter, men själv kan jag inte låta bli att se hur mitt hemland och resten av världen plötsligt blivit helt bombade i roten, som vi så brutalt sa i ungdomen. 

Det här handlar inte om människor som har riktigt svårt att förstå tillvaron eller har problem med att få ihop densamma. Vad jag talar om är det faktum att det bland hyfsat normala och skapligt kloka människor är möjligt att mangla ut löpsedlar med sådant innehåll utan att tilltaget slås tillbaka. Har inte nutida människor någon stolthet? Överlevnadsinstinkt? Några klippanischer av vilket slag det vara månde?

Sån här skit rullar ständigt inför våra ögon eftersom vi uppenbarligen "konsumerar" den. 

En liten folkresning vore något att stilla bedja om.