lördag 24 februari 2018

Nej, så gjorde inte Northug

I går skrev jag orden ”passa på tillfället” och påmindes om hur Astrid för alltid har fått mig att tänka efter så att jag skriver rätt sedan hon introducerade felsägningen ”pissa på tallfället”.

Detta fick mig i sin tur att fundera på no no, likaså i gårdagens inlägg, som påminner om ajabaja, barnspråk och barnhumor i största allmänhet.

Barnhumor kan vara rätt kul, särskilt när barn är med, annars försöker man hålla sig en smula. Men det är förvånansvärt ofta som språkbruket i dagens svenska (gammel)medier går åt hållet juvenilt skämtande.

I ett tv-program sa en sportjournalist: "Northug pissade på alla".

Jag som knappt kan stava till sport (eller i någon sport) kastade mig över mer information om denna nyhet och ja, det var som jag misstänkte.

Han spurtade bra, det var vad han gjorde, han liksom utklassade andra.

Och visst har han tidigare gett upphov till rubriker denne skidåkare, men inte pissade han på någon inte.

Då hade hans mamma blivit arg.

                                               🎿⛷🎿⛷🎿⛷🎿⛷🎿⛷🎿⛷🎿⛷