lördag 17 februari 2018

Glatt som i platt

Med hänvisning till gårdagens inlägg fortsätter klagandet över hur det myckna medieanvändandet manglar ut språket till ett ofattbart glatt sådant. Glatt som i platt och utan motstånd.

Vad gäller framgångar inom såväl musik som sport tycks det gängse uttrycket för glädje vara att ”det är sjukt jävla kul”. Många är även ”i chock” över att allt är så sjukt kul och bra.

Behöver nutidssvensken synonymer till sjukstugeterminologin så kommer gärna ord som ”magisk” och ”episk”.

Vårt gamla ord magisk har därvid förlorat sin innebörd av ”övernaturlig” och ”förtrollande”, alltså det som hade med riktig (!) magi att göra. 🎩

Naturligtvis är förstärkningsord bekanta för mig. De kommer och de går. För tillfället får man vänja sig av med att kalla det magiskt som man anser vara magiskt. Det går ju inte att säga ”magiskt tänkande” till folk, då tror de att man menar ”skitbra” tänkande eller kanske ett ”sjukt jävla bra” tänkande.

Men jag är så mild: sno mina ord, bara, så börjar jag använda deras synonymer.


PS Det händer mycket ”magiskt” och ”episkt” under innevarande OS-period. Jag antar att man menar ”övernaturliga” och ”berättande” insatser.