söndag 18 februari 2018

Är Jane Fonda väl bibehållen, välaktad eller ordentlig?

Jane Fonda är en äldre dam som är välhållen, sa stajlisten i radion.

Ja, det låter väl bra, men vad betyder det? Och jag till att googla. Det visar sig drälla av "välhållna" villor, skogar, båtar – ja, och så Jane Fonda, då. 🏡, 🌳🌳🌳, 🚢 och 👩

Men är det välhållna de är? Heter det så? Säger man så? Har man sagt så? Vad osäker jag blir! Brukar det inte heta väl bibehållen?

Jag slår i de ordböcker jag har i min ägo och förutom i en enda lyser ordet välhållen med sin frånvaro.

Välbehållen känner jag till, men enbart SAOL – den senaste – ger välhållen. Det betyder ”välaktad”, står det. På nätet (nånstans) sägs det innebära ”ordentlig”. Och NE har med det, men det får jag inte läsa eftersom jag inte betalat för NE.

Antagligen har ordet översatts från engelska ”well kept”. I vilket fall som helst får det väl åka in på listan över alla ord som börjar kännas allmänsvajiga. Orsakerna till det kan vara många:

Jag har helt rätt i att språket blivit diffusare.

Jag har fel samt är för gammal för att kunna tänka.

Jag skriver en blogg som gör mig överobservant - überobservant, skulle somliga säga i ett plötsligt anfall av tysk påverkan - och till något av ett miffo, som det så vackert heter.

Det är bara att kryssa i den ruta som passar.