torsdag 15 februari 2018

Situation av oväntad avkläddhet.

Kanske var det Naken-Janne (känd från en såpa 2003)som ledde mig in på de här sammansättningarna. Namnet borde nog skrivas naken-Janne om man ska vara noga, men vid en snabb googling framgår att han är känd under detta namn nu och för alltid. Grattis till det, Naken-Janne!

Han var förstås ett tidigt exempel på ”nakenchock”, ett ord som t o m finns med på Wiktionary, som skriver: (i löpsedelsspråk) /mer eller mindre  ironisk/ benämning på en situation av oväntad avkläddhet.

Jag tror att det, kära W, är att överskatta mediers sinne för ironi. Vad de har sinne för är ekonomi och något på ”naken-" tycks aldrig sluta sälja tidningar eller locka till klickanden!

Ibland samlar jag på sammansatta ord som medierna får fram i sin ekonomiska iver. Jag såg att en mamma drabbats av ”blöjilska” (kanske var även barnet blöjargt). Andra har känt "shoppingvrede", utövat "kärlekskamp", idkat "kroppsskryt" samt stått för "kärleksavslöjanden". En fotbollsspelare beskrivs ha uttryckt "Arsenalhån".

Den värsta i genren kan jag möjligen ha tagit upp redan: "Kanye’s anuschock mot Jay Z".

Jag får leva i ovisshet om detaljerna kring denna chock. Det händer allt oftare att såna rubriksättare inte får mig på kroken. Nämligen.
Ingen nakenchock men väl ett exempel på gerberakommunikation.  Eller blomprat. Eller avståndssamtal.