lördag 7 juli 2018

Svarta luckor eller vita? Tom i bollen? Snömos?

Sbråkmakarens allseende öga tittade in i ett kök. Där stod en man och en kvinna.

Kvinnan: Har du sett att Arvid Carlsson avlidit?
Mannen: Vem är det?
K: Men han fick ju Nobelpriset! Du har dina svarta luckor!!!
M: Svarta luckor? Om uttrycket finns borde det väl heta "vita luckor" i analogi med vita områden på en karta som ju är outforskade,
K: Nää - svarta luckor heter det.
M: Jaha. Låter inte bra tycker jag, men det måste väl bero på mina svarta luckor då. ORKA!!!.

Det lilla kammarspelet (autentiskt!) leder tankarna till närliggande problem i ett tidigare inlägg om ”vita fläckar” Där citerades en programledare och en deltagare (kändis) i ett lekprogram: "Jag ska fylla i de blanka fläckarna på min Sverigekarta" resp "Jag blev alldeles blank"
.
Förmodligen är de påverkade av engelska ”blank” som , bl a, betyder ”tom” på svenska. Vi har i och för sig några uttryck som ”blanka blad” (tomma sidor) och ”rösta blankt”, men blanka fläckar på en karta låter som om man polerat densamma, ett ovanligt beteende. Man brukar tala om ”vita” fläckar på en karta. Och personen som blev blank blev väl inte just det utan kände sig tom i skallen. Eller varför inte tom i bollen, passande en dag som denna VM-dag då det varit många bollar i luften, men resultatet blev tomhet, en rejält svart lucka. Eller om den var vit. Eller blank.
En sån här dag spelar det ingen roll om bollen är rund. Eller en snöboll. VM är över för Sverige