måndag 23 juli 2018

Innehållsproducenten och dennes innehållsvärld

Häromdagen var det ett företag som köpte en tv-kanal, så där som man gör nu för tiden (man kan även skriva nuförtiden). VD-n sa då: ”Vi är en av de bästa tv-leverantörerna, men kunderna behöver bättre upplevelser. Nu kommer vi kunna ge våra kunder det bästa innehållet”.

Det påminner mig om en mening som min f d man inte kan glömma. Den yttrades på 80-talet, vilket jag personligen anser vara tiden när man började prata ungefär som Barbie och Ken ser ut. Så här löd meningen: ”Det gäller att via skilda medier knyta ihop ett reklambudskap som skapar köp för konsumenten”.

"Skapar köp för konsumenten". Kontemplera (eller meditera) kring detta yttrande ett tag. Det leder tyvärr inte till mentalt lugn, men kan lära en att undvika plastigt språk.

I en artikel om tv-kanalköpet kan man även läsa att företaget genom att köpa kanalen blir en av landets största "innehållsproducenter" samt att detta köp är i linje med företagets strategi och att man inte kan ”hitta en bättre partner om man ska ge sig in i innehållsvärlden i Sverige och Finland”.

Ta nu också och fundera lite kring orden "innehållsproducent" och "innehållsvärlden".

En s k tjock-tv sedd från sidan. Innehållet är dock platt
Om man tänker på de köp som skapats för konsumenten med s k platt-tv (ve den som har tjock-tv) så skulle man lätt kunna bre ut sig om innehållsvärlden som är densamma oavsett tv-ns tjocklek, nämligen platt!

Men jag låter bli.