torsdag 12 juli 2018

Vem plockar inte körsbär hela dagarna egentligen?


Det kändes relevant, som man brukar säga i dag, att fortsätta med uttrycken från bak- och matvärlden. Körsbäret på kakan leder gärna tanken till våra russin som vi plockar UR kakan, men det är givetvis en annan innebörd i detta förfaringssätt. Men det är faktiskt också många som plockar russinen ur kakan eftersom de inte gillar russin och då får talesättet den motsatta innebörden, skojigt nog.

Apropå körsbär så har vi det nya (i bloggen tidigare nämnda nån gång) ordet ”körsbärsplockning”. Vad är det för nytt med det, kan en och annan läsare undra, men sen en tid betyder det inte vad man förr avsåg med frasen utan man har snott det från engelska cherrypicking (som också plötsligt fått två betydelser, en mer konkret, en lite samtidsanpassat snacksalig). Inom vetenskapen innebär begreppet att "man drar slutsatser från observationer som stöder ens åsikt men utelämnar sådana som talar emot". Just den definitionen tog jag från från Stockholmsinitiativets text betitlad Klimatupplysningen. Den här sortens "plockning" tycks användas av många så den har nog redan satt sig i språkbruket, som språkmänniskor säger.

Även jag drar vanligen slutsatser från observationer som stöder mina åsikter och utelämnar sådana som talar emot. Men det kallar jag inte körsbärsplockning. Nej, det är en syssla jag också ägnat en del av de senaste dagarna åt, se bild. De största bären sitter höst upp, kan någon annan ha lagt märke till detta?