onsdag 4 juli 2018

Kroppsaktivism - en ny kvinnorörelse av epidemiskt format

Den utomspråkiga svepande kritiken drar vidare till en tredje svällande och konstig historia: den s k kroppsaktivism som mest tycks utövas av kvinnor. Vanligen handlar det om personer som inte är smala och för att känna sig bättre tar ”avklädda” bilder av sig och lägger ut på nätet. 

Det fanns en tid då beteendet möjligen kunnat vara välgörande, men nu sväljs det av den jättestora exhibitionistvåg som sköljer över hela världen. Det är besynnerligt med alla dessa bilder på avklädda kvinnor eftersom världen så länge jag minns varit full av bilder på avklädda kvinnor. 

Någon slags erfarenhet säger att bästa sättet att bli nöjd med sig inte är att klä av sig och posta fotot på nätet. Jag kan ha fel, men det tror jag inte. 

En sån här aktivistdonna sa i en intervju något i stil med: Jag vill inte att andra ska bekräfta mig – jag vill bekräfta mig själv. 

Då är det väl mer logiskt att ställa sig framför den egna spegeln och gilla läget. Ett annat tips för att få bekräftelse - än att klä av sig: man kan vända blicken mot det som finns innanför fläsket. Där kan förekomma sådant som andra uppskattar.