måndag 15 februari 2021

För ett halvsekel sen åt folk tisdagsbullar, nu äter de semlor

Denna blogg sysslar sällan med folkloristiska utbrott – de nutida problemen med språket måste i första hand adresseras (haha, där skämtade jag förstås, ”behandlas, ägnas tid” eller ”påpekas”, menar jag). Men det finns folklore och folklore. Till ingen av dessa räknas alla hjärtans dag (nyligen kommenterad på denna plats). Annat är det med fettisdagen (imorgon!).
 
Först av allt kan man få spader av uttalet. Varför säger en del ”fett-tisdag” och jag själv ”fet-tisdag”? I uttalsordboken står det: [`fe:t~,tɪsta], alltså ”fet”. Men på nätet hävdar folket att båda är gångbara. Grundordet är ju samma, bara olika böjt. Intresserade kan läsa mycket mer om denna fettisdagsbulles väg genom historien – googla loss bara!

                                   Bild: GLady, Pixabay
Men nu hoppar ett ordminne fram ur decennierna: Sa vi inte bara ”tisdagsbulle” på min gata? En snabb och ytlig nätsökning ger diverse träffar – de flesta från Östergötland. Ett  antal människor påstår att de kallade den så under 50- och 60-talen. Man är med andra ord inte ensam om tisdagsbullen!
 
Men så har vi det där med kärt barn och många namn: hur är det med ”semla” och ”hetvägg”? Ja, alla de historierna kan väl de flesta sen förr, men jag är inte den som låter bli att upprepa mig. Mer i morgon på självaste semmeldagen som även kalla(t)s, fastlagstisdagen, vita tisdagen – kanske har den ännu fler namn.