onsdag 10 november 2021

Sälja annonser är en välbekant syssla, sälja läsare låter mer udda

Ordet ”tidningshus” är inte, som snart sagt allt annat, vad det brukat vara. Det avser inte längre en byggnad där folk sitter och gör tidningar utan har övergått till att beskriva en mer eller mindre frivillig konstellation av en mängd tidningar.
 
Förresten är väl även "tidningshus" föråldrat,  de kallas ”mediehus” eller medieföretag. Det kan också hända att de har bytt beteckning/namn sen jag sist slog ner tangenterna.
 
Sammanträffanden utom min kontroll gjorde att jag även stötte på begreppet ”läsaraffär” och tänkte att detta måste vara något utöver det vanliga. Ens tidigare (ynkliga) erfarenheter får en att associera till ”livsmedelsaffärer, cykelaffärer, tobaksaffärer”. Då borde m a o en läsaraffär vara ett ställe där man säljer läsare.

Söker på det allvetande nätet och inser efter ett tag att det här blir svårt att förklara, t o m för mig själv. Och på de textställen (om nu det ordet betyder vad man tror) som handlar om läsaraffärer finns även ”annonsaffärer”. Men vänta, det låter bekant, det har funnits ställen där man sålt annonser. De hette väl reklambyråer? Och även tidningar brukade sälja annonser. Men inte kallades något av dessa ställen "annonsaffär"? 

Vi måste gräva djupare i den här sortens nya butiker, det är ett som är säkert.