fredag 8 april 2022

Lika bra att oblygt jämföra sig med kulturella storheter från förr

Informanten A som irriterats av hur ordet ”fraktion” använts (Sbråk i går handlade om det) hörde av sig även i dag och klagade på att undertecknad skrivit nonsens. Eventuella läsare av gårdagens blogg ombedes skyndsamt att läsa om den nu uppdaterade texten. 

Misstaget var stavningen ”fraktion” (med k) på några ställen där det engelska ordet (med c) avsågs. Det här klanteriet skulle ha fått en sådan som mig själv att ta kontakt med skribenten och klaga. Så det är bäst att dra en mea culpa igen: Jag ser mig inte som felfri utan skriver eller fattar ibland åt skogen samt skriver motsägande saker.

Èmile Zola, Wikipedia, plåtad
av Félix Nadar (1820–1910)
Nu är det förstås svårt för läsare att höra av sig till en blogg utan kontaktuppgifter, ett medvetet val för att slippa ändlösa diskussioner. Det innebär att man (= jag) får gå runt här och bli ödmjuk – huvudet räcker inte alltid till. Men vad tusan, egna tillkortakommanden är en sak, andra som gör fel kan man gott giva på moppo!  
 
Nu blir inte fraktionerna färdigpratade i dag bara för det här debaclet! Fortsättning kommer att följa i bloggen vars skribent evigt pendlar mellan underlägsenhetskänslor och storhetsvansinne – lite som psykopater brukar beskrivas. 

Det är lika bra att löpa linan ut och jämföra sig med, samt söka stöd hos, författaren Émile Zola (1840–1902) som lär stå bakom den kända sentensen Ett konstverk är ett hörn av verkligheten sett genom ett temperament. ”Det betyder att ett konstverk är en högst subjektiv tolkning av det vi alla kan uppleva” (det sista snodde jag från tankesmedjan Movium).