torsdag 12 januari 2023

Brukare av identiteter och definitioner kan välja fritt bland orden

I min ungdom – se där en början på en mening yngre oftast inte vill höra fortsättningen på. Det känner jag igen, för jag har varit ung. Men de har inte varit gamla och kan inte definiera sig som en gamling. Inte heller kan de identifiera sig med en sådan.

Däremot har det nya språket försett dem med otydliga sätt att uttrycka avancerade identifikationsproblem på. För en stund lägger vi grundföreteelsen åt sidan, vad människor anser sig vara eller inte vara. Jag är medveten om att mycket förtegs i äldre tider, med det fanns även en stor tilltro till individen. Den tilltron baserades på respekt och integritet, vad än nutidsmänniskan fått för sig.

Sbråkbloggen har alltid enkla lösningar och tycker att det skulle räcka med ”känna sig som”. Alltså: ”jag känner mig som kvinna/man”. Eller ”jag känner mig varken som kvinna eller man”. Hur man nu vet det eftersom könsidentiteterna flyter. Låt oss, som sagt, hoppa över det svåraste och gå till de två begrepp som dyker upp i sammanhanget.

”Definiera sig som” dök upp i SO först 2021. Detsamma gäller ”identifiera sig”, men här finns en olikhet som folk säkert kommer att skita i. Man identifierar sig med någon, t ex ”många barn identifierar sig med Pippi Långstrump”. Börjar barnen däremot definiera sig som
Pippi L, så blir det en, om uttrycket tillåts, djupare historia.

”Definiera sig” – frasen finns inte i SAOL. Enbart ”definiera” innebär ”an­ge betydelsen av”, säger ordlistan. Vad gäller ”identifiera” säger SAOL: ”känna i­gen en person, bestämma; betrakta som samman­fallande, lik­ställa” och ger exemplet ”den döde har identifierats”.

Här några exempel ur mina samlingar: ”Jag vill få definieras av den jag är i dag” och ”Den åtalade vill identifieras som hen"… Dessutom finns en massa kombinationer som ”se mig som den jag är, se mig för vem jag är”. Förutom ”definiera sig som” och ”identifiera sig med” dyker alltså pronomenproblem upp ”Identifierar/definierar sig personer med/som den de är eller vem de är? Språkproffsanstalterna kommer att välja enklaste vägen: Alla språkbrukare kan säga precis vad de vill.