onsdag 11 januari 2023

Har man rätt färg och rätt plagg är det tillåtet att gå på toaletten

 
I dag var tanken att gå igenom de populära orden ”definiera” och ”identifiera”. Men i stället för språkspråkets nya problem betraktar vi symbolspråkets dito i könsdysforins kölvatten.

J
ag visades till en dörr som det stod ”WC” på. Jag frågade ”Är det här för damer eller för herrar? De svarade mig att ”den är för alla”. Jag kunde inte tro det, men det var verkligen så det var.

Citatet är en översättning (publicerad i Aftonbladet) av vad Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov sa när han ville gå på toaletten i Sverige. Hans upprördhet var stor – vem som helst kunde gå dit! Det påminner om något informanten A sa för en tid sen när problemen med kön (nej, inte kön utan kön) på toaletter dök upp: ”På min gamla arbetsplats fanns det bara toaletter. Dit kunde alla gå”.

Han menade förstås utrymmen för endast en person – eller en och samma lokal med många toalettbås i. Det måste vara den bästa lösningen. För när man försöker göra en heltäckande karta av symboler för vilken ”mugg” som ska få användas av vem blir alternativen så många att man biter sig i svansen.

Bild: Danilo Alvesd, Unsplash
Först bilden ovan. Vad är det för slags konservativ människosyn? Rosa betyder kvinnor och blått män? Och kjol betyder kvinnor och byxor män? Jag stötte på en svensk man i kilt häromdan och kvinnor i långbyxor finns det gott om. Den som inte känner sig rätt i något kön blir lila och har både kjol och byxor. Näe. Då är väl en mångfärgad toarulle en bättre symbol: den signalerar "Toalett. För alla".