tisdag 5 september 2017

Vad har min mamma med det här att göra?

En gång sa jag något spydigt åt en ungdom som kastade glåpord efter mig och min cykel. Han svarade med ett hotfullt tonfall det mycket märkliga: "Din mamma!"

Hade han inte låtit småfarlig hade jag stannat och frågat hur han kunde känna henne. Om inte annat hade jag påpekat att meningen låtit en smula rumphuggen.

Jodå. naturligtvis vet jag ungefär vad det är frågan om. Jag vänder mig till nätoraklet Wikipedia (lita aldrig helt på det dock!) och där står:

"Modersförolämpningar, det vill säga förolämpningar mot den tilltalades mor (I texten på Wikipedia följer här sexualord ihop med "min mamma", min överraskning saknar gränser, min anm) är vanliga i de flesta kulturer. De ingår inte i traditionellt svenskt språkbruk, men har på senare år fått ett visst fäste i svenskan via influenser från andra kulturer."

Även Shakespeare har använt dem, påpekas också, och bl a detta faktum gör dem säkert rumsrena.

Men i min enkla bakgrund hörde jag aldrig någonsin nåt åt hållet, under flera decennier lyste uttrycket med sin frånvaro, så det där med att det inte ingår i traditionellt språkbruk är lätt att hålla med om. Hoppas att man ger fan inte bara i min morsa utan i alla andras morsor fortsättningsvis.

Det här är långt från färdigtröskat. Lita på det. Din pappa, William Shakespeare!!!!