torsdag 28 september 2017

Hur ska jag gå vidare?

Som framgick av gårdagens inlägg har såväl jag som Wikipedia svårt med "återkopplandet" i en del sammanhang. Vi håller igen med termen.

Skriver man på Google in orden ”återkoppling” och ”lärandeprocessen” finns det mycket att läsa. Lärandeprocessen? Hur länge har den funnits? Har den hetat något annat förr?

Här ska citeras, först från Karolinska Institutet:

Återkoppling definieras som process där den lärande inhämtar information om sin prestation. Detta för att förstå likheterna och skillnaderna mellan kvalitén på den egna nuvarande prestationen och vad som krävs för en viss prestation. Informationen ska användas för att förbättra och utveckla den egna prestationen.

Och här från Lärarhögskolan i Malmö:

En formativ bedömningsprocess kännetecknas av att målen för undervisningen tydliggörs, att information söks om var eleven befinner sig i förhållande till målen och att återkoppling ges som talar om hur eleven ska komma vidare mot målen. De tre frågor som måste ställas av elev och lärare är:
· Vad är målet?
· Hur ligger jag/eleven till?
· Hur ska jag/eleven gå vidare?


Själv vet jag var jag befinner mig i förhållande till dagens modersmål i många texter, nämligen vid punkten ”Äh” Öh”?


PS Från alla egna utbildningsstadier minns jag följande lärandeprocesser med återkopplingar:

Det här ska du läsa!
Hoppsan, du kunde inget!
Då får du läsa på igen!