söndag 4 november 2018

Här sitter en lägenhetskvinna och funderar i all stillhet

Det var söndagsmorgon och radion stod och gick som vanligt. Man borde inte kunna säga så egentligen, men alla som är lite gamla förstår. Såväl radion som tv-n kan stå på och gå. Den som skulle drista sig till att analysera vidare (och var lagd åt det hållet) skulle också kunna tillägga att den/de som var i närheten inte nödvändigtvis lyssnade aktivt.

En dator kommer alltså inte att kunna ”stå och gå” på samma sätt utan att man bett den om en film eller andra inslag från nätets alla hörn. Det här låter nog inte klokt i yngre människors öron: Vad dillar hon om, skulle de kunna tänka, i alla fall de vet vad ”dillar” är.

Alltnog. På radion talades om huskvinnan. Och då lystrade jag. En kvinna i sitt hus – det skulle kunna vara jag. Jag, en huskvinna. Men mja, om man bor i lägenhet är man kanske snarare en lägenhetskvinna?

Antagligen (och här fabuleras vilt, ty hur i h-e ska nån kunna förstå något alls) kommer ordet från engelska ”houswife”. Har själv hört hur sådana – om de är svenska – kallas husfruar.

Ända fram till nu har jag ansett mig ha kläm på en beteckning för kvinnor som arbetar i hemmet (eller åtminstone vistas där och inte arbetar i den gängse bemärkelsen). De har kallats ”hemmafru”. Vad en ”huskvinna” är återstår att ta reda på. Och finns det huskvinnor måste det väl även finnas  ”husmän”?

Det börjar bli knepigt nu.