torsdag 1 november 2018

Ytterligare bokstavsmaterial ur knuff-programmet

I går försökte jag levandegöra (?) det intressanta (?) fenomenet ”nudging”.
I dag tänker jag helt slött endast skriva av meningar som yttrades i radioprogrammet om denna uppenbarligen epokgörande vetenskap.

Tanken är inte att vara nedsättande mot de medverkande även om det kan låta så. Jag vill bara odödliggöra vad som för undertecknad är ytterst svårgenomträngliga meddelanden. (Och min känsla av ”nudging” är fortfarande att fenomenet funnits länge men då kallats påverkan, hjärntvätt, reklam, rekommendationer o s v)

Reklambladet är preppat med erbjudanden 
Det här är ju inte att man använder beteendeinsikter in i designerprocessen 
Den är en etisk fråga vad man använder nudging till. Som 
ett högre syfte (miljön, t ex) 
Beteendestrategi fanns inte därute. Vi skapade vår egna yrkestitel 
En dålig nudge kallas sludge (engelska för ”gyttja, sörja”)
Man ska nudga till förmån för mänskligheten 
Nudgandet måste vara ärligt för den knuffades bästa
Nudging är ett alternativ till att stifta lagar

Erfarenhet gnuggar av sig
(”rub off” på engelska)
Givet att designinsatsen vi nu implementerar funkar...
Det ligger i tiden att förstå sig på hur vi funkar
Hur kan man nudga till fysiskt aktivitet?
Det här är att hjälpa oss att gå i linje med vår egna vilja
Det finns en ganska stor vilja där ute
/…mänskliga saker vi trubblar in i


Fragmentariskt och svårt? Jag garanterar: även för den som försöker följa  tankegångarna är det omöjligt, man trubblar liksom in i dem.

Men se gärna denna blogg som en nudge. Eller en knuff. I riktning att välja svenska framför engelska direktöversättningar.