tisdag 24 december 2019

Vill man vara långsökt kan man kalla blandningen ett ljudbord

Så här i juletid kan man få lust att räta ut utropstecken!

Man kan på, som det heter, goda grunder misstänka att den dag som i dag är kommer att erbjuda människorna ett stort antal rätter av väldigt olika slag. Och kör i vind, varför inte ett smörgåsbord även i bloggen, här kommer lite löst sammanhängande produkter!

Detta hörde jag någon säga: ”Jag var rädd för mitt liv”. Hör nu här, gott folk! Man kan kanske ha vad man betraktar som ett mer eller mindre lyckat liv, men att ”vara rädd för det”? Antagligen menade personen ”jag var livrädd”. Eller, beroende på ålder och uttryckssätt, ”jag fruktade för mitt liv”.

Nu ett värre exempel från ett sammanhang som jag i vanlig ordning glömt: ”Jag snackade upp dej för honom”. Det framgick att personen menade ”jag la ett gott ord för dig när jag talade med honom”. Varifrån uttrycket ”snackade upp dig” kommer överlåts med varm hand åt läsaren att fundera kring.

Sist en rolig abrovink. En kompis ondgjorde sig över uttrycket ”räta ut frågetecknen”. Själv petig som fan tycker jag ändå att det är en bra bild av att försöka få ordning på något.

Det senaste, om frågetecknen, var själva grunden för vad som nu kommer, nämligen den gube på radion som sa: ”Vi har inte kunnat räta ut de här frågorna”. Så blir ett klichébetonat uttryck till något helt nytt och skojigt. Antagligen utan sagespersonens avsikt