torsdag 21 september 2023

Vad sker om barn inte förstår ett språk som är tjugo år gammalt ?

Hur få barn att läsa? Om det, bl a, handlade bloggen igår och ämnet valsar för tillfället runt i medierna. I en artikel (SvD) står om barn som inte kan ”relatera till” den bok läraren gett dem i uppgift att läsa. Den är från 2006 och en flicka säger att den är svår att förstå eftersom den innehåller ”en massa ord som är gammeldags”.

Det är lätt att ha förståelse för den lärare som tycker att man ska tvinga barn att läsa, men metoden lyckas sällan. Ungdomarna som intervjuas (de går i åttan) tycker ”att det är ansträngande att plöja en bok eftersom man själv måste skapa sig inre bilder”.

Det är också lätt att begripa, den moderna tillvaron har arbetat flitigt på att beröva inte bara barn och ungdomar deras tankevärld – även medelålders och äldre har i hög grad abdikerat från den. Det är bara att se vilka tv-program som är poppis. Att det mesta ska vara så lättsmält att det rinner (samtidigt som det skriks och flabbas och fjantas) har gjort de flesta till zombier.

Och hör upp nu! Jag undantar inte mig själv. Efter att ha börjat se på tv mer regelbundet först som medelålders gick det att känna hur snabbt bildmediet verkade i den egna hjärnan. Tv var
f ö en västanfläkt mot vad som skulle komma. Kanske är undertecknad den mest svartsynta människa som går i ett par skor. Det som nu sker är inte barnens fel, det har pågått under minst ett halvsekel och kallas utveckling. Ingen kommer undan.