tisdag 16 maj 2017

Alfabetets användning

Ett kraftfullt statement (jag skulle kunna kalla det ”påstående” också, eller "testamente", som bloggens stavningskontroll föreslår) är åter på sin plats. Detta är m a o en upprepning av mina motiv, en anledning till att jag sitter här och gnäller, i vardagen skriver upp saker jag läser och hör i medier (gammel-) samt beter mig allmänt rättshaveristiskt. ”Att du ba' orkar”, är ett stönande omgivningen består mig med. Tja, det sägs på vars och ens eget lilla vis, förstås.

Sättet folk talar på kan bl a vara påverkat av dialekt och sociolekt. En lingvist eller motsvarande behöver säkert inte många minuter för att pinpointa* mig. Aha, skulle lingvisten säga! Östgöte – Norrköping utan tvekan – och arbetarklass.

Mig stör inte någon av de två hemvisterna (de är inga falska nyheter), men det finns många som inte vill ha det så. I Sverige har det ganska länge gått att skapligt komma förbi de sociala och kanske även geografiska markörerna för den som så önskat. Om skolan – ja, all slags utbildning samt hela samhället – är bra och behandlar människor skapligt lika har de en möjlighet att påverka sina liv i hög grad. Man kan jämföra med länder som är fattiga eller för all del såna som suttit kvar i en historisk-social-kulturell korsett som varit hindrande.

Det är därför jag sitter här och gnäller. Nu råder åter stora skillnader mellan Folk och folk. Om man inte har ett gemensamt språk som kunskaper förmedlas med – alla kunskaper – så kan man hälsa hem. Tja, man kanske inte ens kan det, vid närmare eftertanke.



* När jag sökte verbet ”pinpointa” (svenska: ”sätta fingret på, precisera”) fann jag i tidskriften Resumé (nov 2006) en undersökning av reklam- och mediebranschens värsta floskler. Dessa listades och de tio första följer här:

1. Pinpointa  /👈
2. Ta rygg
3. Hygienfaktor 🚽
4. Leverera 🚚
5. Kvalitetssäkra
6. Viral
7. Helikopterperspektiv  🚁
8, Koncepttänk 🤔
9. Kreativ höjd  🌄
10. Lyfta frågan🏋

(Hittade tyvärr inte illustrationer till alla)

Listan är från 2006, sa jag.  Floskler, kallade Resumé dem då. De ingår i dagens ordförråd, såvitt jag ser och hör. Kanske är de med i SAOL. Kanske har de redan åkt ut, här går det ju undan, som bekant.