onsdag 17 maj 2017

Mediesyrsor

Då var det dags för några meningar/yttranden som blev skämtsammare än journalisten i fråga avsåg. I en stor dagstidning läser jag följande:

”Marie Nilsson (namnet är fingerat) läser kanske en av det här årets bästa och vackrast utgivna romaner” 

Inte nog med att hon kanske läser, det är även den vackrast utgivna boken! Det här skulle nog ha gett en bock i kanten i min skola som lärde oss löjliga saker som i vilken ordning ord kom i en mening beroende på vad man ville säga.

Påannonsering i SVT:

”Inom en inte alltför ringa framtid…”


Det känns som ett tidsbegrepp att sätta en teoretisk fysiker på. Eller nån vem som helst som inte är sbråkmakaren.
Kockarna har börjat planera. Kraken t h riskerar vitlöksfrasering 

”Vitlöksfraserade syrsor ”
bjöds i ett vetenskapligt program som handlade om den nya mat man börjat forska om. Det är lite av den ”inte ringa framtiden” över denna maträtt. Hur man gått till väga för att vitlöksfrasera är en gåta. Kanske finns ett tillagningssätt 
som kallas så? Words stavningskorrigering rödmarkerar inte ordet vitlöksfrasera, utan rödmarkerar rödmarkerar, som föreslås skrivas isär: ”röd markerar” eller ”rödlackerar”. 

Varför skriver jag sånt här? Jo, för att peka på vår språklig omgivning. Är stavningsprogram så pålitliga som många vill tro?

Till slut en s k kvällstidning som nu likt resten finns dygnet runt (24/7 för en del av er):

Artisten tryckte ung kvinnas huvud mot sitt eget skrev

När jag googlar nu (det här var för några månader sen) så ser jag att ”eget” tagit bort. Det betyder att det ändrats i den ursprungliga texten vilket gläder mig. Tilltaget i sig var illa nog, tur att det inte dessutom var någon annans skrev.