torsdag 19 april 2018

Några av skrivbentens många klagomål

Blandad språkkonfekt som inte denna bloggs skribent (googla gärna efter ”skrivbent”, förresten, någon är skämtsam men en del är det inte…) uppskattar, medan andra väl skiter i "småsaker", som de kallar det (mitt tonfall låter bittert).

Ur s k kvällstidning:

Efter skratten – nu kommenterar Bildt. Tillägnas plats i Östra riksdagshuset ”Djupt hedrande”.

Tillägnas plats? Det handlar om ett konstverk (nåja) som snarare tillägnas Carl B.

Morgontidning: ”Man borde utöka vårdnära service, det som hette sjukvårdsbiträden förr.”

Här är citatet säkert korrekt samt menar sagesmannen exakt det hon/han säger. Men visst låter det kul? ”Vårdnära service hette sjukvårdbiträden förr”! Det låter som om man blandat äpplen och päron, eller äpplen och cykelpedal.

”Männen i klippet kommer snart att undvika döden med ett par decimeter” Ännu en s k kvällstidning ville locka in läsaren i ett av alla dessa miljarder klipp som utgör mänsklighetens verklighet. Min språkkänsla – men vad vet jag? – säger att de ”undgår” döden. Men här säger mina belackare: "Äh, det är väl sak samma!"

"Undvika" är att vänta sig att något ska ske och då vidta försiktighetsåtgärder. I filmsnutten "undkom" eller "undgick" männen döden enbart för att de hade tur.

Belackarna igen: "Men äh, man FATTAR ju!" (Mitt tonfall är ännu bittrare.)