onsdag 18 april 2018

Välkommet utfall om förfall

Efter utflykter på sångens vingar kommer så en störtdykning ner i det svenska språk som är hopsatt som det faller sig för stunden. Sammanblandningar av uttryck har tidigare varit på tapeten och här är ett till: ”detta svider i ögonen på folk”, sa en advokat i en radiointervju. Han är förstås inte journalistutbildad men torde ha genomgått såväl gymnasium som ett antal år på universitet. Är det att kräva för mycket om man anser att en som han borde veta att uttrycket är ”sticker i ögonen”?

Jag gör som språkarbetarna och googlar och jadå, det går redan att räkna ett antal träffar, så uttrycket måste anses höra till språkbruket. Glöm de idiomatiska uttrycken, in med skiten i den alternativa och gigantiska nya ordboken! Lärare, korrigera inte den elev som skriver att det ”svider i ögonen” även i de fall det inte handlar om att hacka lök! Låt hundra blommor blomma för tusiken!🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀

Till min stora och, som det brukar heta, oförställda glädje, ser jag en författare skynda till samma försvar av språket som en annan (d v s jag). Denna person hör inte till dem som sätter sitt ljus under skäppan och här skräds, som det likaså brukar heta, inte orden. 

”Jag sörjer över förfallet i ordet”, skriver författaren i ett passionerat utfall. Googla den meningen (med citattecken) och skåda en brinnande ande!