lördag 5 maj 2018

Om det problemet som inte stör många

Från en av nutidens uppburna klyschor (gårdagen) ska det nu bli pronomen!
En del språkliga förändringar sker utan att man kan härleda dem. De är inte särskilt upprörande, men man kan alltid sitta på kammaren och undra varför.

Man ser en mening eller hör ett yttrande, och, ja, kanske inte studsar, men undrar vad som står på. Så här stod det i bladet:

"San Francisco blir den största amerikanska staden som förbjuder försäljning av päls"

Den största staden som? Det heter väl den största stad (obestämd form!) som? Här skulle kanske en grupp sydsvenskar säga emot, får jag för mig. Men de säger ju också potatismosen i bestämd form (d v s potatismoset) så…

Vad gäller San Franciscomeningen så är ”den” determinativt, eller framåtsyftande, pronomen.
Jag vänder mig till min gamla språklära (författad av trion Rebbe-Gullberg-Ivan, från 1954) samt även ordklasser.se på nätet och hittar en mängd meningar som "Han köpte den bil som var dyrast" och "Polisen grep den person som misstänktes för brottet".

I de exemplen skulle man i dag ofta se/höra ”den bilen som” och ”den personen som”.
Inte är det stort, men den sbråkmakare som inte låter sig rubbas i första taget kommer nog att fortsätta följa vad Rebbe-Gullberg-Ivan föreslår.