söndag 24 februari 2019

Några bloggbeslut som är långt från att vara fake news

Det är svårt att säga vilket språkelände som vinner skojighetstävlingen: de uttryck som är lätt spårbara, d v s går att härleda till engelska, eller de kanonroliga påhitt som främst kommer ur den s k kvällspressen. Förresten måste man sluta säga så snart, det var ju länge sen nåt överhuvudtaget kom ut morgon, kväll eller mittemellan: allt kommer ju jäm(n)t nu.

Senaste tidens vinnare är nog i alla fall ordet ”kroppsbeslut”. Rubriker med ordet i kan exempelvis lyda: ”Alexandras starka kroppsbeslut” eller liknande – förutsatt att Alexandra är någon hel- eller halvkändis. 

Om inte Sbråks läsare fått inblick i kroppsbeslutens värld kan jag härmed meddela att ordet kan innebära ”tatuering”, vilket tidigare hetat tatuering. Eller så kan det avse ”försök att behandla acne”, vilket betyder försök att få bort finnar.

Eftersom i dag är en uppskrapardag* (jag skulle tamejtusan kunna jobba på en sån där kroppsbeslutsblaska) vill jag gärna dela med mig av en rubrik som nästan tog andan ur mig. Det kan t o m hända att den varit med i bloggen förr: den förtjänar att upprepas gång på gång. Hör bara: 

Därför anklagas hånet för att vara fake news

Tolkningen överlåts med, som det heter, varm hand åt menigheten.


* Betyder precis det som står där: Exempel som ligger och dräller bland allt som samlats ur medierna, främst de "gamla", som borde veta bättre och hut.