söndag 28 april 2019

Bara för att något verkar litet är det kanske inte betydelselöst


Betydelsen av det lilla ska nu belysas! Inget är för litet för att kunna bli fel, t ex. Ja, det där lät förstås ogint, förmätet, överdrivet och petigt. Och det kan man säkert ha rätt i. Hur rätt jag själv har i detta hänseende  är svårt att avgöra. Mycket av bloggen går på känn och baseras på vad jag själv lärt mig. 

Det är över huvud taget en känsla som många av oss delar. Lyssna bara på alla andra tvärsäkra miljoner människor som hävdar att vad de kan, har sett, upplevt och gjort, byggt, skrivit, äger etc etc är det enda rätta.

Lägg märke till sista meningen i detta inläggs första stycke: ”Mycket av bloggen går på känn och baseras på vad jag själv lärt mig”.

Bland miljoner andra språksaker har jag lärt mig att säga ”baseras på”. En litterär person sa i radion: ”Berättelsen är baserad i verkligheten”. Så ser det lillalilla ut som vore dumt att påpeka/korrigera hos någon annan eller en själv. När man pratar blir det gärna så där. Men frågan är om det ändå inte allt oftare gärna blir just så där!

Ännu kan man i ett lexikon (exempelvis Svenskt språkbruk) slå upp att detta partikelverb lyder ”baseras på” och inte "baseras i". Man kan formulera sig på annat sätt och kanske istället säga ”har sin grund i, är basen för” eller nåt annat, men "baseras på" heter så. Ja, eller "är baserad på" för att följa "radiomeningen" exakt.