måndag 8 april 2019

Se mig, för guds skull! Kredda och lajka mig, dissa mig inte!

Att världen har förbarnsligats behöver man inte vara specialutbildad för att upptäcka. Ska inte dra alla tecken här, läsaren vet hur gränserna mellan barn-, ungdoms- och vuxenliv suddats ut.

Barn, deras föräldrar samt far- och morföräldrar kan samlas kring i stort sett samma evenemang, filmer och/eller tv-program. Många verkar gilla detta s k läge, men det är inte svårt att lägga märke till en utbredd osäkerhet i det här nya känslolandskapet.

Det vore inte bra att skriva läsaren på näsan, men här kommer ett tips för den intresserade! Lyssna på P1-programmet Stil från 5 april, särskilt på den forskare som berättar om hur man ska bete sig på sociala medier.

Kanske läsaren av denna blogg inte reagerar lika starkt som denna bloggare som rodnar och skäms över stora delar av världens utveckling. jag dristar mig till att säga brist på!

Det kan ändå avslöjas: det har med lajka att göra. Då avses inte en rysk rymdhund utan begreppet ”Se mig!” Som även kan transkriberas till: ”Mamma, kolla! Pappa, kolla! Kolla vad jag gör, kolla vad jag kan!”

Lite ur samma tunna plockas den tidningsrubrik som fick undertecknad att klia sig i skallen:

Ordningsföljd för kreddning ledde till konflikt

Det var så att två personer samarbetat om en film och hade olika åsikter om vems namn som skulle stå först och störst i de avslutande "rulltexterna", eller något liknande. Själva anledningen går inte att lägga sig i, deras konflikt är inte det viktiga för sbråkmakaren.

Det intressanta är att en journalist kan få till en rubrik där orsaken till bråket beskrivs som ”ordningsföljd för kreddning”. Svårt att säga vartåt detta pekar, men det är inget man lajkar.