måndag 15 juli 2019

Gåta: vad är det som fungerar även när det inte fungerar?*

Den 6 juli skrev jag bl a om när samma (i stort sett) ord har motsatta betydelser i sig. Som om det inte räckte hade även inlägget 11 april 2017 liknande innehåll. Det blir ett väldigt upprepande sig, men vad göra när även världen kör ständiga repriser?

Nu senast handlade det om "sanktioner" och "sanktionera" som kan ställa till det för hederligt språkordentliga medborgare. Dessutom nämndes även mot-för-problemet.

”Vi arbetar mot snuset” lyder en rubrik man kan hitta och det låter som sådant folk har brukat arbeta mot. Men så kommer formuleringen ”vi arbetar mot våra leverantörer” och man tänker ”gör inte det för guds skull, de räknar med att ni arbetar för eller med dem eller något vänligt!"

I alla fall blev det problem med horoskopläsningen i dag. Under min stjärnbild stod att mitt ”vanligtvis tillförlitliga omdöme tycks kunna klicka lite” när jag "ställs inför något oväntat".

Men säger man att folk "klickar" med varann går det bra och inte dåligt, så fylld av förbryllan (jag kan väl skriva hur jag vill när andra gör det?) letar jag och finner på Språkrådet en diskussion i ämnet från 2004. Där står att ordet kan betyda såväl ”fungera” som ”inte fungera”.

Språkrådet har betydligt större tolerans för sånt här (jämfört med den som skriver dessa rader) och avslutar sin lilla utläggning så här:

Det kan verka konstigt att ordet klicka nästan alltid fungerar fast det har motsatta betydelser. Det visar hur skickligt vi utnyttjar sammanhanget när vi ska förstå ett ord.

* Svar: betydelsen av ordet klicka