söndag 7 juli 2019

Utbrott med förment* nationalistisk anstrykning

Nej, jag vill inte ha "en trevlig dag”. Uppvuxen i en kärv men vänlig tid utan krus och prut undanber jag mig ”fortsatt trevliga dagar”. Nu följer dock alla de där larviga förklaringarna och förbehållen en äldre, vanlig människa måste ge ifrån sig för att inte avrättas av folkdomstolen: Vi brukade vara trevliga och respektfulla i mitt hemland (ja, det är klart att läsaren genast kommer på ett antal undantag!), vi brukade värna om integritet. Dessa egenskaper, tillägnade, givetvis, gjorde att vi svenskar (nordbor) fick rykte om oss att vara svårtillgängliga, lite hopknäppta, liksom.

Vad jag längtar efter dessa dagar!

Inte en enda en man inte kände önskade en en (hoppsan, så många ”en” det kunde bli här då!) "trevlig dag" eller, i värsta fall, ”fortsatt trevlig dag”! När tillvaron emellanåt har en riktigt negativ anstrykning kan ”Ha en fortsatt trevlig dag” få en att vilja begå våldshandlingar som förmodligen skulle göra dagen ännu sämre.

Vi har inte hållit på och larvat oss som man gjort längre i det stora landet i väster och vars förbaskade tomma fraser vi importerat ihop med miljoner andra fraser.

Ett mesigt tonfall har brett ut sig över landet (kanske hela västvärlden och lite till) där folk i allmänhet låter som radiopsykologer när de talar. Tvi fan, vill man lägga till.

En morgon läste jag i en lokaltidning rubrikerna ”Var kommer tilliten ifrån? Och strax därpå ”Våga känn tillit till omvärlden”.Hade detta varit på 70-talet hade man trott att man befann sig på ett Holiday Magic-möte eller i en tidig bok av Wayne W Dyer. På den tiden var svenskar (och säkert en hel del andra nordeuropéer) ännu ett friskt, tjurigt och opåverkat folk – åtminstone satte man en ära i att inte låta sig duperas av fagert snömos.

Ska det här mjäket och intigheten fortsätta? Ska det växa i vårt inre på samma sätt som skräpmat, läskedrycker och alkohol låter vårt yttre svälla till oigenkännlighet? Nej, mandom, mod och morske män samt väldigt morska kvinnor är vad jag söker. Och tänk att det gått så långt att man i såna här sammanhang dessutom måste tillägga att man inte är Sverigedemokrat

Ur led är tiden, urled är tiden!


*Slå för guds skull upp ”förment” och begrip vad som menas!