torsdag 27 augusti 2020

Den som ombeds vänta föredrar helst att inte bli skriken åt

Hjälp till lite nu! Det ska handla om prosodi (och hur man kan bli förbannad av ett inspelat meddelande som upprepas medan man väntar på att någon ska svara hos en affär, myndighet eller vart man nu ringt). Enligt Wikipedia är prosodi ”ett begrepp inom språkvetenskapen som avser ett språks ljudegenskaper”. I vardagligt tal säger man nog helt enkelt språkmelodi.

Förr var de flesta skapligt (men inte mer!) eniga om vad som kunde kallas rikssvenska, ett begrepp som säkert är bannlyst i dag. Vissa personer i medierna talar ännu ett sådant språk som jag avser. Främst gäller det (äldre) nyhetsuppläsare i radio och tv. Även om det bär emot för många skulle säkert ännu fler andra kunna enas om vilka uppläsare som har bra sätt att tala (röst, prosodi) till den stora allmänheten.

Jag blev riktigt uppretad av ett vänta-ett-tag-meddelande i telefonen nyligen. Och det berodde på att röst och tonfall sammantaget gav ett aggressivt intryck. Konstigt, när man tänker på det, ett meddelande om att en kund ska vänta borde rimligen låta vänligt och lugnande.

Det handlade inte om konstgjort tal, rösten var uppenbart mänsklig (i alla fall framställd av en människa). Kvinnan hade ganska ljus röst och höjde tonläget ytterligare vid de accentuerade orden i: ”Vi besvarar ditt samtal så fort vi kan”. Ordet ”ditt” var mest betonat, hon nästan skrek ut det. Det var något mindre kraft i ”så fort”, men hela alltet lät fel.

Rätt* uttalat skulle någon slags betoning (eller kanske menar jag enbart den typiska svenska språkmelodin) ligga på ”besvarar”. Resten av meningen förblir s a s välmodulerad. Det är här så här jag ber om hjälp: Säg meningen högt på ditt bästa vis så kanske du förstår vad jag menar!


*Ursäkta mitt övermaga språk. Jag skrev ett ord som ”rätt”. Ber om ursäkt till alla i universum som anser att det inte finns något rätt eller fel!