söndag 16 augusti 2020

Hur länge har vi varit "publik" vid våra tv- och radioapparater?

Ni vet hur det är: en dag, helt plötsligt, lägger man märke till något man inte hört eller sett i samma utsträckning tidigare. I språket, alltså, det är liksom ämnet för denna blogg. Nu hörde jag ur såväl tv som radio ordet ”publiken” användas där jag själv skulle ha sagt ”tittarna” respektive ”lyssnarna”.

I en text från regeringskansliet om public service sändningstillstånd (2019), talar kultur- och demokratiminister Amanda Lind om ”ett modernt public service som är tillgängligt och relevant för publiken under flera år framåt”.

Jahaja, publiken. Inte för att man kan ha jättestora invändningar, men talar man om publik när det gäller radio och tv skulle jag själv förstå det som den publik som ibland finns med i program som Babel (tv) och På minuten (radio).

Men det heter väl ändå ”läsare” när man talar om tidningar? Fast vad vet jag, ordet ”konsument” börjar bli vanligare och vanligare, så ”tidningskonsumenter”, kanske?

I morgon kommer jag att tala om vad denna ”publik” borde kunna förvänta sig av medierna.