söndag 30 augusti 2020

Kort om starka tips som berör – ja, vad ska man säga?

Trogna läsare vet att jag kan få raptus av kultursidors mjäkglosor och intensivt önskar att skribenter i genren ska finna synonyma uttryck till ”berör, griper tag” och ”sticker ut” samt fler likande ord som jag nog förträngt.

Man kan helt kallt säga att det överlag är lite väl strömlinjeformat i beskrivningen och kritiken beträffande de sköna konsterna.

Extra larvigt lät en samling ord som formulerats för att sälja böcker hos en stor internetbokhandel. Det stod så här: ”Starka boktips som berör”. Fundera över meningen en stund. Starka boktips som berör.

Den dag jag berörs (vad det nu egentligen innebär) av boktips ska jag kontakta psykologhjälp. Bok-krämarens ”starka tips” låter mer som något man vill ha från Solvalla. Personligen skulle jag föredra det enkla ”bra tips”. Här ett förslag på översättning till den halvslemmiga originalmeningen: ”Bra tips på böcker som engagerar, förströr eller upprör”. Till exempel.